Download de studiegids

Als je het onderstaande formulier invult dan ontvang je onmiddelijk de voor de studiegids voor Specialist hoogbegaafdheid en talent ontwikkeling  in je mailbox. 

Kijk ook zeker je spamfolder na.

Inhoud van het jaartraject

  • Gewoon slim of hoogbegaafd tot uitzonderlijk hoogbegaafd
  • Kennismaking, uitleg geïntegreerde proef en jou leerdoelen

We vertrekken van het verschil tussen gewoon slim (cognitief sterk functionerende leerlingen) en hoogbegaafdheid. We verkennen modellen en concepten over hoogbegaafdheid. je oefent met signaleren. We reiken je materialen aan die je in je praktijk mag gebruiken.

  • Dubbel bijzonder
  • Ook hoogbegaafden kunnen extra uitdagingen hebben, hoe verhoudt zich dat tot elkaar (overlap)?
  • ADHD, leerstoornissen, DCD, socio-emotionele uitdagingen, lateralisatieproblemen, depressie, ASS en hoog IQ
  • Concrete handvatten en achtergrondinformatie voor je praktijk
  • Faalangst en perfectionisme
  • Intens voelen en beleven brengt uitdagingen met zich mee. Angermanagement, verschil tussen faalangst en angst, aandacht voor gezond en ongezond perfectionisme. Weloverwogen opgeven.
  • We oefenen met verschillende werkvormen voor groeps- en individuele begeleiding.
  • Executieve functies
  • Wat zijn dat?
  • Hoe te signaleren (diagnostiek, gesprekstools, huiswerk)?
  • De combinatie met leer- en/of ontwikkelingsstoornissen.
  • Aandacht voor de overgangsmomenten in de ontwikkeling.
  • Onderpresteren
  • Verschillende types onderpresteerder als gesprekstool (Desmet & Gevaert, 2018).
  • Wat zegt het wetenschappelijk onderzoek over: onderpresteren, studeren, verschillen tussen meisjes en jongens.
  • Oefenen met signaleren maar ook met het opstartgesprek met de onderpresteerder.
  • Interventiemaatregelen voor in de begeleiding, thuis en op school.
  • Verdieping, verbreding, verrijking, versnellen
  • Waarom ingrijpen en het kind niet bij de klas houden?
  • hoe zien de 4 V’s eruit in de praktijk: haalbare ingrepen, binnen of buiten de klas, …
  • Voorbeeldmaterialen en hoe de keuze te maken (afstemming op de leerbehoeften).
  • Psychosociale begeleiding (individueel en groep)
  • Psycho-educatie
  • communicatie met ouders en hun kind/jongere. Wat hebben ze nodig en wat niet?
  • De kracht van het werken met groepen.
  • Intake tot oudergesprek, schooloverleg
  • Aanpak intake (hoe haal je er het meeste uit?).
  • Intelligentie- en belevingsonderzoek verklaren.
  • Oudergesprekken voeren (handvatten, oefenen).
  • Moeilijke boodschappen brengen.
  • Bijzondere doelgroepen:
  • Peuters/kleuters – Gifted Girls – hoogbegaafde volwassenen
  • Integratieve proef in 2 delen
  • Deel 1: kies en lees een boek mbt tot een van de thema’s uit de opleiding. Verklaar waarom je dit boek koos en wat wij (de groep) daarover moeten weten.
  • Deel 2: (maak een keuze)
    • Ontwikkel een tool voor therapie, intake, gesprek, werkvorm, …
    • Bedenk een idee voor: belevingsonderzoek, studiecoaching, onderpresteren, verrijking
    • Werk een groepstraject uit (je mag samenwerken)