Wij zijn Steunpunt Onderpresteren
Onderpresteren wordt gedefinieerd als een kloof tussen de (aangeboren) capaciteiten die iemand bezit en de verwezenlijking daarvan.
Of simpel gezegd, iemand zijn of haar talent komt niet tot uiting.
Hoewel dit probleem vaker voorkomt bij hoogbegaafden treft het ook vooral kinderen en jongeren uit kansarme gezinnen (inclusief kinderen met migratieachtergrond).
Vanuit een talentontwikkelingsvisie op begaafdheid (m.n., iedereen heeft talenten die ontwikkeld kunnen worden) willen wij aandacht vestigen op het stijgende aantal onderpresterende jongeren.
Meer nog willen we leerkrachten, hulpverleners en ouders bewust maken van hoe ze kinderen kunnen helpen hun talenten te actualiseren. Wij willen hierin niet alleen een adviserende rol spelen, maar ook een verrijkingsaanbod bieden waar kinderen en jongeren actief kansen krijgen om verschillende talentdomeinen te ontdekken.
Daarbij focussen wij ons voornamelijk op academische talentdomeinen, maar gaan graag de samenwerking aan met anderen om een uitgebreider aanbod te kunnen voorzien.
Ons doel is om de kloof te dichten tussen de capaciteiten van de onderpresteerder
en de verwezenlijking van dat potentieel met als uitkomst een betere persoonlijke actualisatie met hoger welbevinden.
Wij coachen de driehoek van student (basisschool, secundair, hoger onderwijs), de ouder en de leerkracht of docent. Wij werken proactief en reiken tools aan zodat groeien en leren terug een fijne bezigheid wordt en alle betrokkenen zich competent(er) en zo gelukkiger ervaren.
Daarnaast willen we onderpresteren beter bekend maken zodat het sneller (h)erkend wordt en kan bijgestuurd worden waar nodig is en gewenst is.
Onze visie vertrekt vanuit een empirisch onderbouwde praktijk die op onderzoek gebaseerde richtlijnen volgt.
Prof.dr. Ophélie Desmet
Ophélie is werkzaam in de VSA, waar ze professor is in Onderwijspsychologie en hoogbegaafdheid. Ze leidt er haar eigen Center for Gifted Studies. Haar onderzoek focust op onderpresteren, motivatie, talentontwikkeling, en gelijke onderwijskansen.
Tania Gevaert
Zij is psychotherapeut en ECHA specialist in Gifted Education. Daarnaast is zij tevens oprichter en coördinator van de multidisciplinaire praktijk Samen Slimmer Groeien (België) waar ze hoogbegaafde kinderen en hun ouders en leerkrachten begeleidt (www.samenslimmergroeien.be).
Als ECHA specialist in Gifted Education focust Tania zich voornamelijk op de talent ontwikkeling van onderpresterende kinderen en jongeren. Zij is ook co-auteur van het boek “Slim onderpresteren aanpakken” en auteur van de boeken “De slimme onderpresteerder” en “Hoogbegaafd opvoeden.”
Walter Damen
Walter Damen is peter van het Steunpunt Onderpresteren
Walter Damen is strafpleiter, advocaat, en bouwde doorheen de jaren met Damen & Partners een succesvol advocatenkantoor uit, niet alleen in het strafrecht maar ook binnen diverse andere rechtsdomeinen.
Walter Damen studeerde rechten aan de Ufsia en de KUL en behaalde nog bijkomende certificaten in gerechtelijke geneeskunde, bemiddelen bij conflicten, sociale bemiddeling en ballistiek. Momenteel doctoreert hij in de
Criminologische Wetenschappen aan de UGent.
Daarnaast is hij vice-president van voetbalclub Beerschot, veelgevraagd spreker, auteur van verschillende boeken en rechtswetenschappelijke bijdragen en columnist bij Gazet van Antwerpen.
Lies Thomas
Lies Thomas is moeder van 4 puberende meiden. Ze is partner in Steunpunt Onderpresteren vzw.
Zij is actief als kind- en jongeren therapeut (AIHP) en Talentbegeleider (Novilo) bij Samen Slimmer Groeien. Voordien heeft ze meer dan 10 jaar voor de klas gestaan en werkt ze nog enkele uren als muziekpedagoog.
Creativiteit is een rode draad doorheen haar pad. Lies geeft De Groeigroep in Hasselt, Turnhout en Lommel.