Sareh Karami (Ph.D)
Sareh is Assistant Professor of Educational Psychology at Mississippi University. Karami behaalde haar doctoraat in Educational Studies aan Purdue University. Ze startte haar studies in Iran, waar ze haar bachelor en master in klinische psychologie aflegde (University of Tehran). Dr. Karami leidde 10 jaar het departement voor het onderzoek en de extracurriculaire programma’s in het Iraanse hoogbegaafden onderwijs. Ze verliet haar job om meer onderzoek te voeren in onderwijs aan de Universiteit van British Columbia, Canada. Daar ontving ze haar 2e masterdiploma in Onderwijswetenschappen.
Dr. Karami ontwikkelde twee theorieën in Wijsheid: Iranian Hierarchical wisdom model based on an Iranian literary canon and Polyhedron Wisdom Model based on Western literature. Ze publiceerde verschillende artikelen en boekek over wijsheid, creativiteit en intelligentie. Ze ontving verschillende prijzen als erkenning voor haar kwaliteitsvolle werk, waaronder: Mensa Award for Excellence in Research, Herb Handly Research Award of Mississippi State University, John Feldhusen Fellowship of Purdue University, the Carolyn Callahan NAGC Doctoral Student Award, and two NAGC Doctoral Student Gala Award.
“Wisdom in class practice” In de verdiepende sessie onderzoeken we de rol van wijsheid in het begeleiden van creatief denken. Hoewel creativiteit essentieel is voor het navigeren door onze snel veranderende wereld, stelt Dr. Sareh Karami dat het getemperd moet worden met wijsheid om potentiële negatieve gevolgen te voorkomen.
Belangrijke onderwerpen zijn onder andere: De aard van creativiteit en de contextuele aspecten ervan De “schaduwzijde” van creativiteit en ethische bezwaren De componenten van wijsheid: gezond oordeel, openheid en morele volwassenheid
Daarnaast komen ook praktische strategieën om wijsheid bij studenten te stimuleren, zoals: Faciliteren van zinvolle discussies over ethiek en consequenties Het bevorderen van perspectief en empathie Het aanmoedigen van kritisch denken en het ter discussie stellen van aannames
Door middel van boeiende voorbeelden en op bewijs gebaseerde inzichten biedt deze presentatie docenten waardevolle hulpmiddelen om zowel creativiteit als wijsheid in hun leerlingen te stimuleren, zodat ze voorbereid zijn om complexe uitdagingen ethisch en effectief aan te pakken.
Mehdi Ghahremani (Ph.D.) werkt als Assistant Professor of Educational Psychology aan het
Department of Counseling, Higher Education Leadership, Educational Psychology, and Foundations (CHEF), Mississippi State University. Hij geeft les en onderzoek in de ontwikkelingspsychologie hoe we de verschillen tussen mensen beter kunnen leren begrijpen. Hij is een mixed-method wetenschappenlijk onderzoeker in zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden. Hij ontving zijn doctoraat in Educatieve Wetenschappen met een focus op Gifted, Creative, and Talented Studies. Daarnaast ontving hij ook 2 certificaten in onderzoeksmethoden (Qualitative Research Certificate in Social Sciences and Quantitative Research, Assessment, and Evaluation in Education (QRAE) Certificate) van Purdue University.
Mehdi focust zich in zijn onderzoek op 2 gebieden. Het eerste rond het begrijpen van de psychologie van hogere ordedenktaken en -vaardigheden en de denkgewoontes die hiermee gepaard gaan in een onderwijsperspectief. Hij heeft het UPSHOTs Lab gesticht in dit kader, om onderzoek te voeren naar effectieve en productieve denkwijzen en cognitief functioneren op hoog niveau. Zijn 2e intersse gaat uit naar STEM-talentontwikkeling om middelbare scholieren te voorzien van leeromgevingen waarin samenwerken, creativiteit en cultuur-gevoeligheid centraal staan. In samenwerking met dr. Karami startte hij het intiatief Imaginarium: Creativity & STEAM Discovery Center aan Mississippi State University.
STEM toepassingen in je klas
In deze workshop/lezing krijg je voorbeelden van praktisch toepasbare oefeningen. Mehdi legt je meteen ook de achtergrond uit, zowel het wetenschappelijke idee van de oefening op zich als de psycho-educatie die erbij hoort.
De voertaal is Engels, een vertaler naar het Nederlands is aanwezig in de workshop.
Ophélie Desmet (Ph.D.)
Dr. Ophélie Allyssa Desmet is universitair docent onderwijspsychologie. Ze doctoreerde aan Purdue University in de onderwijspsychologie, met als specialisatie hoogbegaafdheid en talentonwikkeling. Dr. Desmet’s onderzoek richt zich op het creëren en evalueren van interventies om academisch onderpresteren te voorkomen en op te lossen, waardoor hoogbegaafde studenten hun volledige potentieel kunnen bereiken.
“Het gevaarlijk pad: van hoogbegaafd onderpresteren tot delinquent gedrag”
In deze sessie verkennen we de complexe wisselwerking tussen hoogbegaafdheid, onderpresteren en criminaliteit in onze slimste jongeren. Deze dynamische sessie, geleid door een deskundige onderwijspsycholoog en een doorgewinterde advocaat, gaat dieper in op het laatste onderzoek naar waarom hoogbegaafde leerlingen hun potentieel niet kunnen verwezenlijken en soms in de richting van risicovol gedrag gaan.
In deze sessie leer je:
Door middel van boeiende discussies, praktijkvoorbeelden en gezamenlijke probleemoplossende oefeningen verwerven de deelnemers waardevolle inzichten en bruikbare technieken om hoogbegaafde leerlingen te helpen.
Guy Stevens
Vanuit mijn onderwijspraktijk ben ik op zoek geweest naar wetenschappelijke onderbouwde duiding voor de toenemende uitval van kinderen en leerlingen. We zien immers een toename van leer- en gedragsproblemen en cognitieve onderprestaties. De recente inzichten rond de neurologische ontwikkeling brengen aan het licht dat vooral biologische aspecten en het vrij mogen exploreren de basis vormen om gunstig te ontwikkelen. Ik heb hier een boek over geschreven.
Tijdens het symposium is er kans om mijn boek aan te schaffen aan de prijs van € 22,50. Het noemt: Help! Te veel kinderen vallen uit op school. Werken aan ontwikkelend leren. Ik geef het boek zelf uit en is niet verkrijgbaar in de handel.
De neurologische basis om het leren en talenten te ontwikkelen (1ste sessie)
De hersenverbindingen voor het cognitieve leerproces worden vooral ‘geboetseerd’ in de kindertijd.
Het vermogen om te kunnen leren wordt niet alleen uitgemaakt door de natuurlijke begaafdheid. Vanaf de geboorte hebben alle kinderen voldoende zintuiglijke ervaringen, beweging, sociaal contact, vrij en begeleid spel en de typische kleuteractiviteiten zoals rijmen, voorlezen, bouwen, fijne motoriek en geleid spel,… nodig om gunstig te ontwikkelen. Deze ervaringskansen zorgen er immers voor dat leerlingen later alle zintuiglijke prikkels kunnen integreren zodat instructies verwerkt kunnen worden. Ze bepalen het concentratievermogen en het kunnen werken en denken in beide richtingen. Dit laatste is van cruciaal belang voor het lees-, reken-, en schrijfproces.
De mogelijkheid tot zelfsturing is de hoogste vorm van ontwikkeling. Vrij, begeleid spelen en zelf mogen exploreren vormen de basis om ook hoogbegaafde kinderen de kans te geven in hun eigen denkstrategieën grip te krijgen op de realiteit en het kunnen ontwikkelen van verschillende talenten. Hier gaan we dieper op in tijdens mijn tweede sessie.
Vrije exploratie als voedingsbodem voor alle talentontwikkeling (2de sessie)
Volgens verschillende wetenschappers en kinderpsychiaters is er in onze maatschappij bij volwassenen een controledrang over kinderen ingeslopen. De uiting van deze drang resulteert zich in een bepaalde vorm van ‘over-scholing’. Voor het hoogbegaafde kind is dit funest wegens hun atypische denkstrategieën. We zien steeds meer dat het vrije spel voor het kind en exploratiekansen voor jongeren verdwijnen. Vaak wordt te eenzijdig en te snel de cognitieve weg bewandelt terwijl zelfsturing, verwondering en “goesting” voor het leren in het algemeen vanuit vrije of begeleide exploratie komt.
De hoge appreciatie die de executieve functies krijgen zouden een belletje moeten laten rinkelen. Het is de ultieme vorm van hersenontwikkeling en stelt het kind in staat om bijvoorbeeld creatief- en probleemoplossend te denken. Hier gaan we dieper op in tijdens deze sessie.
Walter Damen
Walter Damen is peter van het Steunpunt Onderpresteren. Hij is in het dagelijks leven strafpleiter, advocaat, en bouwde doorheen de jaren met Damen & Partners een succesvol advocatenkantoor uit, niet alleen in het strafrecht maar ook binnen diverse andere rechtsdomeinen.
Walter studeerde rechten aan de Ufsia en de KUL en behaalde nog bijkomende certificaten in gerechtelijke geneeskunde, bemiddelen bij conflicten, sociale bemiddeling en ballistiek. Momenteel doctoreert hij in de Criminologische Wetenschappen aan de UGent.
Daarnaast is hij vice-president van voetbalclub Beerschot, veelgevraagd spreker, auteur van verschillende boeken en rechtswetenschappelijke bijdragen en columnist bij Gazet van Antwerpen.
Tania Gevaert
Tania is co-stichter en co-voorzitter van het Steunpunt Onderpresteren.
Zij is psychotherapeut en ECHA specialist in Gifted Education. Daarnaast is zij tevens oprichter en coördinator van de multidisciplinaire praktijk Samen Slimmer Groeien (België) waar ze hoogbegaafde kinderen en hun ouders en leerkrachten begeleidt (www.samenslimmergroeien.be).
Als ECHA specialist in Gifted Education focust Tania zich voornamelijk op de talent ontwikkeling van onderpresterende kinderen en jongeren. Zij is ook co-auteur van het boek “Slim onderpresteren aanpakken” en auteur van de boeken “De slimme onderpresteerder” en “Hoogbegaafd opvoeden.”
Lies Thomas
Annelies ‘Lies’ Thomas, mama van 4 puberende meiden, is kind- en jongerenpsychotherapeut (AIHP) en Talentbegeleider (Novilo). In 2024 werd ze businesspartner van Tania Gevaert bij Samen Slimmer Groeien.
Voordien heeft zij meer dan 10 jaar voor de klas gestaan. Momenteel is ze nog steeds voor enkele uren actief als muziekleerkracht in het DKO.
Lies is deskundige in hoogbegaafdheid en zet zich in de praktijk in voor het begeleiden en coachen van kinderen en jongeren. Voor psychodiagnostiek richt zij zich zowel op kinderen, jongeren alsook op volwassenen. Bij Samen Slimmer Groeien is ze vooral actief op de locaties in Hasselt en Turnhout.
Creativiteit is een rode draad doorheen het pad dat ze tot nu toe bewandeld heeft. Ze heeft een basis als muziekpedagoog.
Inspiratiesessie: Verrijking in je klaswerking
Lies brengt je inspiratie vanuit onze Groeigroep. Wat kun jij doen in je klaswerking met verrijking? Ze toont je activiteiten die een krachtige leeromgeving kunnen maken voor cognitief sterk functionerende leerlingen en hoogbegaafde leerlingen. Lies leert je hoe je de leerling kan uitnodigen tot relfectie over het leerproces. En hoe je hen beweegt om de leerkuil in te stappen.
Tot 15 Oktober betaal je voor het symposium €97 daarna €135.
10% van de opbrengst gaat naar de sociale tarieven voor onze groeigroepen.
In kader van de lancering van het Steunpunt Onderpresteren vzw (stichters Prof. dr. O.Desmet & T.Gevaert) bieden wij tevens de kans om uw onderwijsaanpak op wetenschappelijk onderbouwde manier te verbeteren door een actieve deelname aan het onderzoek van Prof. dr. Desmet (Valdosta State University & Sternberg Laboratory, Cornell, VS). Wij nodigen u uit om gebruik te maken van onze gratis onderwijssessies voor advies.
Het onderwijsspreekuur gaat wekelijks door op donderdag tussen 11u30 en 13u30. Maak een afspraak via mail:contact@onderpresteren.be met korte toelichting van je vraag. Uw vraag wordt anoniem verwerkt om onze werking nog beter te kunnen maken.